Woordenlijst

 
Hieronder vindt u een lijst met vaktermen die vaak door ons gebruikt worden.
Gezien we over een uitgebreide woordenlijst beschikken kan u gebruik maken van onze handige zoekfunctie:

Resultaten voor "advertentie"


  • advertentie: Een advertentie is een publicatie van derden om er voor te zorgen dat wat er in de advertentie staat wordt gepromoot.

    Meestal gaat het hier om het promoten van commerciŽle producten en/of diensten. Er bestaan echter ook advertenties voor producten en/of diensten zonder winstoogmerk. De boodschap in de advertentie noemen we dan reclame.

    Vormen
    Advertenties wordt in verschillende media gevonden, zo kennen we onder andere:
    - krantenadvertenties.
    - televisie- en radio-advertenties (reclamespotje)
    - internetadvertenties (waaronder Speurders.nl en Marktplaats.nl).
    - advertenties in reclamefolders.
    Bij kranten zijn er naast de gewone advertenties vaak nog goedkope advertenties, soms "kleintjes" genoemd. Sommige krantenadvertenties zijn bewust geschreven alsof het een krantenartikel is. De redactie van de krant plaatst dan meestal daarboven de tekst "(advertentie)".


  • bedrijfsbrochure: Public relations (pr), oftewel Publieke relaties is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Daartoe wordt gebruikgemaakt van interne en externe communicatie om een bepaald publiek te informeren of te beÔnvloeden met behulp van tekst, advertenties, publiciteit, promoties en speciale gebeurtenissen. Aan de andere kant heeft pr ook een signaalfunctie om trends en issues uit de buitenwereld op te merken en ernaar te handelen. Het voornaamste doel van pr is het bestendigen of scheppen van een goed imago en niet verkoop. Pr werkt vooral op basis van imago-onderzoek. De voornaamste gereedschappen van pr zijn beÔnvloeding van opinieleiders uit de doelgroep, of direct contact met de doelgroep via eigen media of media van anderen. De rol van internet is enorm gegroeid in de afgelopen tien jaar en geldt nu naast de bedrijfsbrochure als het belangrijkste medium. Met komst van sociale media als weblogs, wiki's, Facebook, Twitter en Hyves is er ook sprake van specialisatie richting online. Activiteiten die daaronder vallen worden ook wel pr 2.0 genoemd, als verwijzing naar de term Web 2.0.


  • beelddrager: Een medium is in de communicatiewetenschappen een substraat voor informatieoverdracht zoals, papier (krant, tijdschrift), elektromagnetische golven (radio, tv, computernetwerken), chips (flashgeheugen, computergeheugen), magnetisch materiaal (casetteband, audio- en video-tape).

    Door de enorme toename van de informatieoverdracht (massamedia) wordt de oorspronkelijke betekenis als substraat voor informatieoverdracht (medium = middelaar) tegenwoordig minder belangrijk. Het woord medium wordt vaker gebruikt voor de verschijningsvorm of zender. Dus niet het "papier" als informatiedrager, maar de "krant", of (bijvoorbeeld) De Telegraaf of De Standaard. Of nog abstracter: de advertentie of het redactioneel commentaar in een krant als medium.


  • E-mailmarketing: E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciŽle of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.

    In de breedste zin kan elke e-mailing die is gestuurd naar een potentiŽle of huidige klant worden beschouwd als e-mailmarketing, maar deze term wordt normaal gebruikt om te verwijzen naar:
    - Het sturen van e-mails met als doel het verbeteren van de relatie van een onderneming met zijn huidige of oude klanten en om klantloyaliteit en herhaal aankopen te vergroten.
    - Het sturen van e-mails met als doel om nieuwe klanten te werven of om oude klanten te overtuigen iets onmiddellijk te kopen.
    - Toevoegen van reclame in e-mails die door andere bedrijven naar hun klanten worden gestuurd.

    De voordelen van e-mail marketing zijn:
    - Het is extreem goedkoop. Vergeleken met direct mail of gedrukte nieuwsbrieven zijn de kosten te verwaarlozen, want de adverteerder hoeft niet te betalen voor productie, papier, druk of verzending.
    - Het is onmiddellijk van aard. In tegenstelling tot een per brief verzonden advertentie, komt een e-mail aan in een paar seconden of minuten.
    - Het laat de adverteerder zijn boodschap naar zijn doelgroep toe ďduwenĒ, in tegenstelling tot een website die op klanten wacht om er binnen te komen.
    - Het is gemakkelijk om te traceren. Een adverteerder kan geweigerde mails traceren, positieve of negatieve respons, door-clicks en groei in omzet.
    - Het is succesvol gebleken als het goed is uitgevoerd.
    - Het eerste wat de meeste mensen doen als ze hun computer aan doen, is hun e-mail checken.
    - Bepaalde typen interactie met boodschappen kunnen zorgen dat andere boodschappen automatisch worden bezorgd.


  • Google AdSense: Google Adsense is een internet-advertentiemakelaar, eigendom van Google. De dienst biedt webmasters de mogelijkheid geld te verdienen met hun website door relevante advertenties op de website te plaatsen. Tot de mogelijke advertentieformaten behoren banners, tekstuele links en zoekvensters. De webmaster krijgt telkens een geldbedrag (enkele eurocenten tot tientallen euro's) wanneer een bezoeker de link naar de andere website volgt.

    Google Adsense is afhankelijk van Google Adwords, dat bedrijven in staat stelt hun advertenties via het AdSense-netwerk te verspreiden


  • Google Adwords: AdWords is een belangrijk onderdeel van zoekgigant Google. Het laat bedrijven toe reclame te maken op de Google-websites, alsook op websites die gebruikmaken van Google AdSense. Het zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op ťťn van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven.

    Het is de grootste bron van inkomsten voor Google (16,4 miljard euro in 2007).


  • grafische termen in 4 talen (vertalingen): Onderstaand een overzicht van vertalingen van een selectie van de meest gebruikte grafische termen.
    NederlandsEngelsDuitsFrans
    aanleverdatum materiaaldelivery date of materialAnliefertermin des Materialsdata de remise de matériel
    advertentieadvertisementAnzegeannonce
    advertentiekolomadvertising-columnAnzeige spaltecolonne de publicité
    aflopendbleedablaufendformat plein papier
    afwerkingfinishingNachverarbeitungfinissage
    binnenwerkinside workinner Lagenintérieur
    bladspiegeltype pageSchriftspiegelformat d'une page
    breedte x hoogtewidth x depthBreite x Hohelargeur x hauteur
    brochurebrochureFaltbladbrochure
    diepdrukgravure printingTiefdruckhéliogravure
    filmfilmFilmfilm
    foliedrukfoil stamp--
    formaatformatFormatformat
    garenloos gebrocheerdadhesive or perfect bindingKlebebindungbrochure sans couture
    gehecht gebrocheerdsaddle stitchingRückstichheftungpiqûre à cheval
    genaaid gebrocheerdpaperboundbroschiertbroche livre de poche
    gestreken papierglazed papersatiniertes Papierpapier satiné
    holnietjeeyelet / ring stapple - -
    houthoudend papiermechanical (wood) paperholz Papierpapier avec bois
    houtvrij papiergroundwood free paperholzfreies Papierpapier sans pâte mécanique
    krantnewspaperTageblattgazette
    laminerento laminatekaschierenlaminer
    leverdatumdelivery dateAblieferungstermindate de livraison
    litho'slithoVorlage auf filmtypon
    machine coatedmachine coatesMaschineengestrichencouché machine
    matchprintmatchprintmatchprintmatchprint
    mat gesatineerddull finishmattgeglättetapprèt mat
    offertequotationKosten(vor)anschlagdevis
    omslagcoverUmschlagcouverture
    oognietjesloopstitch(ed)--
    oplageimpressionAuflagetirage
    papierpaperPapierpapier
    pregento embossprägengaufer
    prijspricePreiseprix
    printprintAusdrucklistage
    proef(drukproef)proofProbedrucképreuve
    rasterscreenrastertrame
    rilcreaseRillerainure
    rotatie offsetweb-fed offsetOffsetrollenrotationoffset à bobines
    schoongesnedencut edgesbeschnittentranches rognées
    schoongesneden formaattrimmed sizeEndformatformat fini
    slitten (slitsen)to kiss die cut or face cut--
    snijteken
    snijlijn
    cutting marks
    trim marks
    Schnittmarken
    Beschnittmarken
    repères de coupe
    repères de rogne
    stansento diecutstanzencouper à la forme
    tijdschriftmagazineZeitschriftjournal
    titelheadinguberschrifttitre
    vellen offsetsheet fedbogendrukmarfe en feuilles
    vernissento lacquer (varnish)lackierenlacquer
    vouwento foldfalzenplier
    zeefdruk(silk)screen printingSiebdrucksérigraphie


  • magazines: Magazines Ė Een tijdschrift (ook magazine, Engels) is een periodieke publicatie die per aflevering bestaat uit een bundeling van artikelen. Een tijdschrift kan betaalde advertenties bevatten. In andere gevallen wordt het tijdschrift volledig gefinancierd door de verkoopprijs of functioneert het als een communicatiemiddel aan leden en donateurs van een organisatie. De meeste tijdschriften steunen op een gemengde financiering op basis van advertenties en verkoop.


top ^